آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که نمونه‌ گیری اجتماعی[۱] چیست؟

آیا با تکان سر پاسخ منفی می دهید؟ احتمالا به مانند بیشتر اشخاص (و به خصوص اگر با دروس دشوار ریاضی دست و پنجه نرم کرده و هرگز از آنها استفاده نکرده اید)، تنها با فکر کردن به هر چیزی بر پایه ریاضی به خصوص بحث آمار، دلزده می شوید.

بنابراین پاسخ شما به این سوال به احتمال زیاد این خواهد بود: "البته که نه!"

اما این را در نظر بگیرید: مسائل ریاضی که با آن دست و پنجه نرم کرده اید در مورد شخص شما نبوده اند. "نمونه اجتماعی" موضوع دیگری است و شما شانس معقولی برای آنکه عضوی از یکی از آنها باشید دارید؛ به خصوص اگر دارای اختلال شخصیت مرزی (BPD) باشید.

نمونه‌گیری اجتماعی، نوع متفاوتی از پژوهش است

شما احتمالا می‌دانید که پژوهشگران حوزه پزشکی برای تحقیق و مطالعه اغلب به دنبال افرادی با ویژگی‌های مشخصی هستند که ممکن است دارای بیماری‌ها یا اختلالات خاصی باشند. یک مثال، مجموعه‌ای از افراد انتخاب‌شده به طور تصادفی خواهند بود که در پی درمان اختلالات سلامت روانی مانند اختلال شخصیت مرزی هستند. این یک نمونه تحت درمان[۲] نامیده می‌شود.

این نوع مطالعه معمولا برای ارزیابی بی خطر بودن و اثربخشی داروهای جدید تجویزی انجام می‌شود. شاید شما یا کسی که می‌شناسید در این نوع مطالعه بالینی شرکت کرده باشید، این نوع مطالعات همچنین تحقیقات آزمایشگاهی بالینی[۳] نیز نامیده می‌شود.

نمونه‌ گیری اجتماعی متفاوت است. چطور؟ در نمونه‌گیری اجتماعی محققان، مشارکت کنندگانِ (نمونه ها) در تحقیقاتِ خود را به طور کلی از بطن جامعه انتخاب می کنند. بنابراین تعجبی ندارد که این یک نمونه اجتماعی نامیده می‌شود. هدف آن‌ها فهمیدن این موضوع است که چه تعدادی از افراد حاضر در این نمونه، عارضه خاصی (مثلا BPD) دارند.

  • گاهی اوقات، همانند دیگر انواع مطالعات تحقیقاتی، از نتایج یک نمونه‌ گیری اجتماعی ممکن است برای تخمین تعداد افراد، در جمعیت‌های بزرگ‌تر که این بیماری یا اختلال را دارند استفاده شود.
  • هنگامی که اختلال شخصیت مرزی برای جمعیت‌های بزرگ‌تر تخمین زده می‌شود، نتیجه می تواند این باشد که بسیاری از افراد دچار اختلال مرزی که از ابتلای به آن بی اطلاع هستند، سرانجام با تشخیص صحیح مواجه شوند و تحت درمان قرار بگیرند.

نمونه‌گیری اجتماعی از نظر روش تحقیق نیز متفاوت است

پژوهش‌های بالینی مانند آنچه که برای آزمایش داروهای جدید انجام می شود، تقریبا همیشه در مراکز تحقیقاتی پزشکی صورت می گیرند و شرکت کنندگان به محققان مراجعه می کنند.

در مقابل، مصاحبه‌گرها برای نمونه‌گیری اجتماعی هر بار با فرد یا خانواری که طور تصادفی انتخاب شده است تماس می گیرند و به آن‌ها مراجعه می کنند . مصاحبه‌ها ممکن است به‌ صورت رو در رو، با مکالمه تلفنی، ارسال نامه پستی و یا در بستر اینترنت صورت پذیرد. با شرکت‌کنندگان یک‌بار مصاحبه می‌شود، در حالی که افرادی که در تحقیقات آزمایشگاهی بالینی دارویی شرکت می‌کنند، اغلب در طول هفته‌ها، ماه‌ها و یا حتی سال‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

چه چیز دیگری باید بدانید؟

پژوهشگران نوع تحقیقی را که می‌خواهند انجام دهند بر مبنای معیارهای مختلف به ویژه بر اساس مقاصد معینی که یافته‌های مطالعاتی قرار است مورد استفاده قرار گیرد، انتخاب می‌کنند. به همین دلیل، اگر با یک مطالعه درباره افراد دارای اختلال شخصیت مرزی مواجه شدید، باید توجه کنید که آیا شرکت کنندگان در یک مطالعه بالینی و یا یک نمونه اجتماعی، مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

[۱] Community Sampling
[۲] Treatment Sample
[۳] Clinical Trial