افسردگی و مشکلات اجتماعی از نشانه‌های درون ریزی است.

درون ریزی از عوارض و نشانه‌ های اختلالات روحی-روانی متعدد، از جمله اختلال شخصیت مرزی (BPD) است. فردی با ویژگی درون ریزی، احساسات و یا مسائل و مشکلات را در خود می ریزد و نگرانی‌های خود را با دیگران درمیان نمی گذارد.

اگر به طور مرتب در وضعیت درون‌ریزی هستید، ممکن است نشانه‌هایی از عزت‌نفس پایین، خودآسیبی و انزوای اجتماعی بروز دهید. درون ریزی احساسات می‌تواند باعث شود که شما احساس تنهایی و افسردگی کنید، بدون اینکه با کسی ارتباط برقرار کنید. افرادی که برای مدتی طولانی درون ریزی می کنند، در اغلب اوقات منجر به بزرگتر شدن مسائل و مشکلات در ذهنشان می شود و این موضوع باعث می‌شود که بطور ناگهانی از کوره در رفته و شروع به پرخاشگری و بحث و جدل کنند و یا به فکر خودکشی بیفتند.

درون ریزی و اختلال شخصیت مرزی

معمولا وقتی به مبتلایان به اختلال مرزی فکر می‌کنیم، ممکن است فردی را با احساسات برانگیخته و واکنش‌های شدید تصور کنیم. فردی که به سرعت عصبانی و از خود بی خود می شود و اغلب روابط شخصی بسیار جنجالی و پر آشوبی دارد. ولی بسیاری از افراد مبتلا به BPD این گونه عمل نمی‌کنند و در عوض احساسات خود را درون ریزی می کنند. در حالی که آن‌ها معیارهای تشخیصی اختلال شخصیت مرزی را که در "راهنمای تشخیص آماری اختلالات روحی، ویرایش پنجم" - مرجع متخصصان بهداشت و درمان برای بررسی در هنگام تشخیص اختلالات - مطرح شده‌اند دارند، با این وجود علائمی متفاوت از بقیه نشان می‌دهند و متفاوت عمل می‌کنند.

به جای ابراز کج خلقی و پرخاش و فریاد زدن، ممکن است این تمایلات و انگیزش‌ها را درون ریزی کرده و میزان رنج و ناراحتی خود را اغلب مخفی کنند. ممکن است احساس کنند که ارتباطشان با دنیای بیرون قطع است و یا سازگار با جمع‌های بزرگتری نیستند. کسانی که درون ریزی می کنند، اغلب به نسبت به دیگر مبتلایان به اختلال مرزی درون‌گرا، انزواطلب و سرسخت تر مشاهده شده اند.

این افراد همچنین ممکن است زمان زیادی را صرف کنترل احساساتشان و یا توجیه آنها کنند و یا ممکن است احساس عدم کنترل بر روی خود کرده که حتی باعث بدتر شدن عوارض موجود می شود. مانند افراد دیگر مبتلا به اختلال مرزی، ممکن است در یک روز احساس اعتماد به نفس کرده و روز بعد احساس بی کفایتی کنند. در حالت درون ریزی این اوضاع می‌تواند بدتر شود؛ چون شما احساس می‌کنید که نمی‌توانید این احساس تزلزل و عدم اعتماد به نفس خود را با دوستان یا عزیزان‌تان درمیان بگذارید.

بهبودی از درون ریزی

در حالی که BPD می‌تواند یک اختلال روحی تضعیف‌گر و ناتوان‌کننده باشد، اما اگر تحت درمان قرار بگیرید، نویدبخش بهبودی[۱] خواهد بود. مهار و کنترل عادتِ درون ریزی احساسات و اداره و مدیریت عوارض و علائم اختلال مرزی، در راه کسب سلامتی امکان پذیر است.

اختلال شخصیت مرزی اغلب با روان‌درمانی معالجه می‌شود. رفتار درمانی دیالکتیکی[۲] (DBT) و رفتار درمانی شناختی[۳] (CBT) دو نوع رایج از روان‌درمانی هستند که برای درمان موفقیت‌آمیز درون ریزی احساسات و اختلال شخصیت مرزی، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در طول درمان یاد می‌گیرید چطور در لحظه زندگی کنید[۴] و شروع به مقابله با افکار خود و دیگران کنید. شما مهارت‌های مقابله را یاد می‌گیرید تا به شما در مدیریت تمایلات برانگیخته و کنترل احساسات شدید، بهبود روابط و پیش‌گیری از رفتارهای تناکنشی و مخرب کمک کند.

در حین معالجه ممکن است پزشک شما داروهایی را هم برای درمان عوارض و علائم تجویز کند. با اینکه هیچ دارویی برای درمان اختلال شخصیت مرزی، تائید نشده است، برخی از پزشکان داروهایی برای کمک به کنترل اضطراب، افسردگی و یا افکار خودکشی تجویز می‌کنند.

اگر شما و یا فردی که می‌شناسید، اختلال مرزی دارید و درگیر و دچار عوارض آن و درون ریزی احساسات هستید؛ ملاقات با یک درمانگرِ متخصص اختلال شخصیت مرزی بسیار مهم است. با تشریح و ترسیم دغدغه‌ها، عوامل محرک رایج و یادگیری تکنیک‌های مقابله ای جدید، می توانید درون ریزی و دیگر نشانه‌های اختلال مرزی‌‌ تان را بهتر اداره و مدیریت کنید. این می‌تواند به بهبود روابط شما با دیگران و نیز بهتر کردن نگرش‌تان نسبت به خود، بسیار کمک کننده باشد.

[۱] Good Prognosis
[۲] Stay in the moment
[۳] dialectical behavior therapy
[۴] cognitive behavioral therapy