اختلال شخصیت مرزی بیشتر از چیزی که فکر می‌کنید شایع است

اگر به تازگی تشخیص داده شده است که دارای اختلال شخصیت مرزی (BPD) هستید، ممکن است احساس سردرگمی، ترس و تنهایی کنید. اما BPD بسیار شایع‌تر از چیزی است که احتمالا فکر می‌کنید. یادگیری حقایقی درباره این اختلال، از جمله آمار شیوع، می‌تواند به شما کمک کند تا توانایی بیشتری برای پیگری درمان و جستجوی گروه‌های حمایتی داشته باشید. در این مقاله برخی از حقایق و شاخص های مربوط به اختلال شخصیت مرزی ارائه می شود.

آمار شیوع اختلال شخصیت مرزی

تحقیقات اخیر در ایالات‌متحده نشان داده‌ است که %۱.۶ از جمعیت آن، دچار BPD هستند. این عدد ممکن است کوچک به نظر برسد اما وقتی بزرگی ایالات‌متحده در نظر گرفته شود، متوجه می شوید که %۱.۶ بیانگر تعداد زیادی از افراد است. این درصد به این معنی است که بیش از ۴ میلیون نفر به تنهایی در آمریکا مبتلا به اختلال شخصیت مرزی هستند. بطور کلی BPD همچون اختلالات دیگر شناخته‌ شده نیست، در حالیکه در حقیقت این اختلال بیشتر از بیماری‌هایی مثل شیزوفرنی شایع است.

تفاوت‌های جنسیتی در اختلال شخصیت مرزی

احتمال ابتلای زنان به اختلال شخصیت مرزی بیشتر از مردان است. در حقیقت، حدود %۷۵ از افراد تشخیص داده شده مبتلا به BPD، زن هستند. یعنی نسبت ۳ زن به ۱ مرد در جمعیت مبتلا به این بیماری. محققان نمی‌دانند که چرا این تفاوت جنسیتی وجود دارد. ممکن است که زنان بیشتر مستعد داشتن اختلال شخصیت مرزی باشند و یا شاید زنان بیشتر به دنبال درمان هستند و یا ممکن است تبعیض های جنسیتی در هنگام تشخیص وجود داشته باشد. برای مثال، مردان با نشانه‌های BPD، ممکن است به اشتباه با شرایطی دیگری مانند اختلال استرس پس از حادثه یا اختلال افسردگی عمده تشخیص داده شوند.

آمار خودکشی در اختلال شخصیت مرزی

برخی از آمار قابل تفکر درباره اختلال شخصیت مرزی، از پژوهش ها درباره ارتباط BPD و خودکشی نشات می‌گیرد. طبق این آمار حدود ۷۰ درصد از افراد دارای اختلال شخصیت مرزی، حداقل یک تلاش برای اقدام به خودکشی در طول عمرشان خواهند داشت. به علاوه، بین ۸ تا ۱۰ درصد از افراد مبتلا، با خودکشی به زندگی خود پایان خواهند داد؛ این نرخ بیش از ۵۰ برابر نرخ خودکشی در جامعه عمومی است. دلیل اینکه این نرخ‌ها در حال حاضر بسیار بالا هستند ناشناخته است. این امر ممکن است به این دلیل باشد که افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی، نمی‌ دانند برای درمان به کجا مراجعه کنند و یا با تشخیص نادرست به طور مناسب درمان نمی شوند.

اختلال شخصیت مرزی و تشخیص اشتباه

در حالی که آمار افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی ۱.۶ درصد ثبت‌ شده ست، شیوع واقعی آن ممکن است بیشتر باشد. در تحقیقی جدید، بیش از %۴۰ از افراد دارای BPD، پیش از آن با اختلالات دیگر مانند اختلال دوقطبی یا اختلال افسردگی تشخیص داده شده ‌بودند. به طور بالقوه این بیماری‌ها اغلب به این دلیل تشخیص داده می‌شوند که نسبت به اختلال شخصیت مرزی راحت تر شناخته می‌شوند و به آسانی با دارو درمان می‌شوند.

همچنین شایع است که افراد دارای BPD دچار چند ابتلایی و بیماری های دیگر نیز باشند. در حقیقت، در حدود %۲۰ از افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی، اختلال دوقطبی نیز دارند، که تشخیص و درمان آن را پیچیده‌تر می کند.

آمار بهبودی اختلال شخصیت مرزی

اکنون بعنوان یک خبر خوب -- در حالی که BPD یک وضعیت روحی و روانی جدی است، ولی به هیچ وجه مادام العمر نیست. تحقیقات نشان داده‌اند که آمار بهبودی اختلال شخصیت مرزی در واقع به آن بدی نیست که زمانی فکر می‌کرده اند. تقریبا نیمی از افرادی که دارای این اختلال تشخیص داده می‌شوند، تنها دو سال بعد، معیارهای تشخیص بیماری را نداشته اند. ده سال بعد، ۸۸ درصد از افرادی که زمانی مبتلا به BPD بودند دیگر معیارهای تشخیص بیماری را بروز نداده اند.