آیا در مورد علل ژنتیکی اختلال شخصیت مرزی سوالاتی دارید؟ شما تنها نیستید؛ بسیاری از مردم می پرسند که چرا آن‌ها یا یکی از عزیزانشان اختلال شخصیت مرزی[۱] (BPD) دارند. متاسفانه هیچ پاسخ ساده‌ای وجود ندارد، اما تحقیقات در حال نزدیک شدن به درک علل BPD است.

ژنتیک یا محیط؟

مطالعات اختلال شخصیت مرزی در خانواده‌ها نشان می‌دهد که بستگان درجه اول افراد مبتلا به BPD - یعنی خواهر و برادر، فرزندان، و یا والدین آنها - ده برابر بیشتر از بستگان افراد مبتلا به اسکیزوفرنی[۲] یا اختلال دوقطبی[۳]، تحت درمان اختلال مرزی قرار داشته اند.

هرچند این تحقیقات نشان می‌دهد که اختلال شخصیت مرزی در بین اعضاء خانواده‌ها شیوع دارد، با این حال مطالعات از این نوع دقیقا به ما نمی‌گویند که چه میزان از ابتلا به اختلال مرزی، به علل ژنتیکی[۴] است. دلیل آن این است که بستگان درجه اول نه تنها دارای ژن اشتراکی، بلکه در اغلب موقعیت‌ها دارای محیط زندگی مشترک هستند. به عنوان مثال، فرزندان ممکن است در کنار هم و والدین خود بزرگ شوند. این بدین معنی است که این مطالعات می‌تواند تا حدی، نقش عوامل محیطی در ابتلا به BPD را نیز منعکس کنند.

مطالعات افراد دوقلو نشان می‌دهد که ژنتیک نقش مهمی در اختلال شخصیت مرزی ایفا می‌کند

یک روش مستقیم‌تر برای مطالعه تاثیر ژن‌ها در اختلال شخصیت مرزی، بررسی نرخ بروز BPD در میان دوقلوهای همسان[۵]، در مقایسه با دوقلوهای دوتخمکی[۶] است. دو قلوهای همسان دقیقا یک آرایش ژنتیکی دارند در حالی که دوقلوهای دوتخمکی، مثل دو خواهر و برادر معمولی فقط آرایش ژنتیکی مشابهی دارند.

مطالعات کمی درباره دو قلوهای دارای اختلال مرزی وجود داشته‌است که نشان داده‌اند که ۴۲ تا ۶۹ درصد از واریانس[۷] آن، ناشی از ژنتیک است. این به این معنی است که ۵۸ تا ۳۱ درصد از واریانس BPD، ناشی از عوامل دیگر مانند محیط‌ زیست است.

این امر نشان می‌دهد که اختلال شخصیت مرزی به شدت به عوامل ژنتیکی مرتبط است. با این حال، به احتمال زیاد تعامل ژن‌ها و محیط زیست، منجر به بروز این اختلال در افراد مبتلا به BPD می‌شود.

عامل ژنتیکی به چه معنایی است

این برای شما مفهوم خاصی دارد؟ اگر اختلال شخصیت مرزی دارید، این موضوع قرار نیست که تقصیر شما باشد. احتمالا یک زمینه ژنتیکی برای دچار شدن به این اختلال دارید. شاید شما برخی از رویدادهای محیطی که به نظر می‌رسد در برخی موارد به ایجاد اختلال مرزی مربوط می‌شوند، را نیز تجربه کرده‌اید. از جمله مورد اذیت و آزار واقع شدن در دوران کودکی یا از دست دادن یک فرد محبوب.

به این دلالیل که "ضعیف" هستید و یا "نمی‌توانید امور را مدیریت کنید"، شما BPD ندارید. بلکه دلیلی وجود دارد که شما درگیر این علائم و عوارض هستید.

اگر نسبت فامیلیِ درجه اول با فردی مبتلا به اختلال شخصیت مرزی دارید، به این معنی است که شما ممکن است شانس بیشتری برای ابتلا به این اختلال داشته باشید. هرچند این موضوع به هیچ وجه امری قطعی نیست و در حقیقت به میزان تقریبن یکسان، شانس و احتمال عدم ابتلا نیز وجود دارد.

درمان ضروری است

اگر نگران این هستید که نشانه‌هایی از عوارض اختلال شخصیت مرزی را دارید، مهم است که زودتر مداوا را شروع کنید. این کار عوامل مخاطره ساز را کاهش می‌دهد و به کاستن علائم شما کمک می‌کند. با دکتر خود در مورد علائم تان، آزمایش تشخیص درست بیماری و گزینه های درمان، صحبت و مشورت کنید.

راهنمای بررسی اختلال شخصیت مرزی

راهنمای قابل چاپ ما را که به شما در پرسیدن سوالات درست و مناسب در ملاقات بعدی با پزشکتان کمک میکند، دریافت کنید. 

 

اگر شما داری فرزند هستید و داری اختلال مرزی می باشید، ممکن است نگران این باشید که آیا بچه‌های شما هم BPD خواهند داشت یا خیر. با اینکه این احتمال وجود دارد، اما بدانید که حتی با وجود اینکه انتقال ژنتیکی مهم است، ولی دلایل ژنتیکی، علت انحصاریِ ابتلا به اختلال شخصیت مرزی نیستند.

شاید راه‌هایی برای فراهم کردن محیطی ایمن برای کودکان‌تان باشد تا ریسک ابتلای آن‌ها را کاهش ‌دهید. بخشی از آن اطمینان از این موضوع است که به دنبال مداوا و درمان باشید و به برنامه درمانی که خود و پزشک‌تان درباره آن تصمیم می‌گیرید، پایبند هستید. هم چنین روان‌درمانی ممکن است یک گزینه برای کمک به شما جهت یادگیری مهارت‌های کارآمد و موثرِ پرورش فرزند باشد.

 

[۱] Borderline Personality Disorder (BPD)
[۲] Schizophrenia
[۳] Bipolar disorder (BP)
[۴] Genetics
[۵] Identical Twins
[۶] Fraternal Twins.
[۷] Variance