بیشتر افرادی مبتلا به اختلال شخصیت مرزی (BPD)، محرک‌هایی دارند. یعنی رویداد ها یا شرایطی خاص که علائم آن‌ها را بدتر یا شدیدتر می‌کند. محرک های BPD می‌توانند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشند، اما انواعی از آن وجود دارند که در BPD بسیار رایج هستند.

تعریف محرک

ممکن است پیش از این کلمه "محرک" را شنیده باشید اما مطمئن نیستید که این کلمه چه معنایی می‌دهد. معمولا، یک محرک به رویدادی اشاره دارد که عمده علائم BPD را تشدید می‌کند. این رویداد می‌تواند خارجی باشد، مانند چیزی که خارج از شما رخ می‌دهد، یا درونی باشد که یعنی در ذهن شما رخ می‌دهد، به مانند یک فکر یا یادآوری یک خاطره. بلافاصله پس از رخداد یک محرک، یک یا چندین نشانه BPD در شما ممکن است به طور قابل‌توجهی افزایش یابد. محرک‌ها رویدادهایی هستند که باعث می‌شوند شما احساس کنید که علائم شما در حال گذشتن از حد طبیعی خود هستند.

محرک های رابطه ای

شایع‌ترین عوامل محرک BPD ، محرک های مربوط به ارتباطات و یا مشکلات بین فردی است. تعداد زیادی از افراد مبتلا به BPD ، ترس و عصبانیت شدید، رفتارهای تکانشی و بی محابا، خود آسیبی و حتی افکار و اقدامات خودكشى‌ گرايانه‌ را در پی رخداد مشکلاتی در روابط خود تجربه می کنند. مشکلاتی که باعث می‌شود آن‌ها احساس کنند طرد یا رها شده و یا مورد انتقاد قرار گرفته اند. این پدیده‌ای به نام حساسیت طرد شدن یا رد شدن است.

برای مثال، ممکن است زمانی که یک پیغام برای یک دوست می گذارید و پاسخ و تماسی دریافت نمی کنید، احساس برانگیخته شدن داشته باشید. شاید شما چند ساعت کوتاه منتظر بمانید و سپس شروع کنید به پروراندن افکاری مانند "او تماس نمی گیرد، حتما از دست من خیلی عصبانی است". این افکار ممکن است از اینجا شروع شده و به چنین تفکراتی بینجامد: " احتمالا از من متنفر است" یا "من هرگز دوستی نخواهم داشت که کنار من بماند.". با این افکار مزاحم فزاینده، بروز علائم فزاینده نیز همراه است مانند بروز احساسات شدید، خشم و یا تمایل به خودآسیبی.

محرک های شناختی

گاهی اوقات ممکن است رویدادهای درونی، محرک علائم باشند. مانند افکاری که ظاهرا بی مقدمه و بطور غیرمنتظره به ذهن خطور می کنند. این امر به ویژه برای افرادی که BPD آنها مربوط به حوادث آسیب‌زا مانند اذیت و آزار دوران کودکی است صدق می کند.

برای مثال، یادآوری یک خاطره یا تصویری از یک تجربه تلخ گذشته، مانند یک ضربه روحی یا از دست دادن فردی، می‌تواند احساسات شدید و دیگر نشانه‌های BPD را برانگیخته کند. نیازی نیست که خاطره آزاردهنده  باشد تا نشانه‌ها را تحریک کند. برخی افراد با خاطراتی از زمان‌های خوب گذشته برانگیخته می شوند، که یادآور این است اکنون اوضاعشان مثل قبل خوب نیست.

چگونه محرک های BPD  را کنترل کنیم؟

 محرک ها بسیار شخصی و منحصربه فرد هستند، بنابراین اولین قدم در مدیریت محرک‌ها این است که رویدادها، شرایط، افکار و یا خاطراتی را بشناسیم که باعث طغیان خشم یا احساسات شدید می‌شوند. برای مشخص کردن اینکه محرک شما چیست، این تمرین را امتحان کنید. این کار می‌تواند به شما برای شناسایی و مقابله با قوی ترین و بدترین محرک‌ها کمک کند.

زمانی که فهمیدید که آزاردهنده ترین محرک های شما چیستند، چند گزینه پیش رو دارید. اول، می‌توانید بفهمید که آیا  می توانید از یک محرک خاص دوری کنید یا نه. برای مثال، اگر شما می‌دانید که تماشای یک فیلم بخصوص همیشه شما را برانگیخته می‌کند، می‌توانید تصمیم بگیرید که دیگر آن فیلم را تماشا نکنید. با این حال از بسیاری از محرک‌ها نمی‌توان به سادگی اجتناب کرد. اگر متوجه شدید که نمی‌توانید  از برخی محرک ها دوری کنید، می‌توانید برنامه‌ای برای مقابله با آنها داشته باشید که شامل تهیه یک برنامه عملی، ملاقات با درمانگر، و یادگیری تدریجی کنترل محرک خود است. یک درمانگر می‌تواند به شما کمک کند یاد بگیرید که احساسات خود را به شکلی بیان کنید که افرادی را که دوست دارید از شما دور نسازد، که باعث ‌شود احساس طرد یا رد شدن داشته باشید و در نتیجه تحت تاثیر محرک قرار گیرید.