آنچه در این مقاله می خوانید:

دروغ گوئی            زیست شناسی دروغ گویی

دلایل دروغ گفتنتاثیر بر روابط و مراودات

دروغ گفتن می‌تواند روابط را تخریب کند، چه بین فرزند و والدین و چه بین زن و شوهر. می‌تواند اعتماد و صمیمیت را از بین ببرد و باعث رنجش و ناراحتی شود. بسیاری از اوقات، افرادی که احساس می‌کنند فریب خورده اند، به طور کامل با فردی که دروغگو می پندارند، قطع رابطه می‌کنند.

رابطه اختلال شخصیت مرزی با دروغ گفتن

متاسفانه، اختلال شخصیت مرزی (BPD) به نحو احسن شناخته‌ و درک‌ نشده است.اگرچه بسیاری از افراد معتقدند که دروغ گوئی قسمتی از این اختلال است؛ با این حال ممکن است تعجب کنید که ارتباط بین اختلال مرزی و فریب[۱]، خیلی شفاف نیست.

در حقیقت اگر علائم اختلال شخصیت مرزی را بررسی کنید، به دروغ گفتن در هیچ کجا اشاره نشده است. در "راهنمای تشخیص آماری اختلالات روحی، ویرایش پنجم" - مرجع متخصصان بهداشت و درمان برای بررسی در هنگام تشخیص اختلالات - خدعه و فریب بخشی از معیارهای تشخیصی برای اختلال مرزی نیست.

با این حال، این ضرورتا به این معنا نیست که افراد داری BPD دروغ نمی‌گویند و یا احتمالا ببشتر دروغ نگویند. در حقیقت، بسیاری از اعضای خانواده و دوستانِ افراد مبتلا به اختلال مرزی، دروغگویی را به عنوان یک نگرانی عمده در رابطه خود با آنها، ذکر کرده اند.

چرا دروغگویی در BPD رخ می دهد

چند دلیل معدود وجود دارد که بصورت بالقوه می توانند عللی برای دروغ گفتن در افراد داری اختلال شخصیت مرزی باشند.

احساسات شدید

افراد دارای BPD، احساسات فوق العاده شدیدی را تجربه می‌کنند. این احساسات می‌توانند آنقدر شدید باشند که برتفکر فردی‌شان سایه افکند و باعث ‌شوند که آن‌ها همه امور را از پشت عدسی احساسات ببینند که می تواند متفاوت از دیدگاه دیگران باشد.

آن‌ها به دنبال جزئیاتی هستند که آنچه را که احساس می‌کنند تایید ‌کنند و واقعیت‌هایی که مخالف احساسشان است را نادیده انگارند و این موضوع می‌تواند به طور باورنکردنی موجب ناامیدی و استئصال برای دوستان و اعضای خانواده شود. مهم است که درک کنیم فرد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی، آگاهانه دروغ نمی‌گوید - او واقعا معتقد است که دیدگاه وی حتی زمانی که به وضوح اشتباه است، صحیح و درست است.

رفتارهای تکانشی

اختلال مرزی همچنین با رفتارهای تکانشی[۲] عجین و همراه است - گرایش به انجام امور بدون فکر کردن در مورد عواقب آن‌‌ها -، پس دروغ گفتن در برخی از موارد می تواند تنها نتیجه این نکته باشد که فرد دارای اختلال مرزی، قبل از پاسخ دادن فکر و تامل نکرده باشد.

شرمساری

به علاوه افراد مبتلا به BPD، اغلب احساس شرمندگی عمیق و ریشه داری را تجربه می‌کنند، بنابراین دروغ گفتن ممکن است یک راه برای کتمان اشتباهات یا پنهان کردن ضعف‌هایی باشد که احساسات شرم‌آور را افزایش می‌دهند. افراد داری اختلال مرزی غالبا نسبت به طرد شدن، بسیار حساس هستند؛ بنابراین یکی از عملکردهای دروغ گفتن می‌تواند "سرپوش گذاشتن" بر اشتباهات باشد تا دیگران آن‌ها را ترک و طرد نکنند.

زیست‌شناسی دروغ گفتن

محققان بر اساس یک تکنیک پیشرفته تصویربردای به نام اف‌ام‌آرآی[۳] دریافته اند که دروغ گفتن و فریب دادن، با فعال‌ شدنِ قشر پیش پیشانی[۴] که در قسمت جلوی مغز قرار دارد، ارتباط دارد. قشر پیش پیشانی نقش مهمی در تعیین شخصیت فرد، برنامه‌ریزی تکالیف شناختی و تنظیم رفتار اجتماعی و عاطفی ایفا می‌کند.

به صورت جالب توجهی مشخص شده‌است که این فعال شدن قشر پیش پیشانی، چه با دروغ احساسی و یا دروغ عادی، هر دو مرتبط است. (برای مثال، دروغ گفتن در مورد چیزی برای اجتناب از یک عکس‌العمل منفی یا بواسطه ترس از موضوعی، در مقابلِ دروغ گفتن در مورد چیزی که برای صبحانه ‌خورده‌اید). اگرچه فرایند دروغ گفتن، مثلا اگر دروغگوئی به فرد دروغگو کمک کند و یا به وی آسیب برساند، ممکن است بر این مساله تاثیر بگذارد که مناطق دیگری از مغز تحت‌تاثیر قرار بگیرند یا خیر.

دروغ گفتن و تاثیر بر روابط و مراودات

این مهم نیست که چرا فرد دارای BPD دروغ می‌گوید، چه به این دلیل باشد که او واقعا فکر می‌کند که جهانبینی نامتوازن او درست است و یا اینکه احساس شرمندگی می‌کند؛ مسئله مهم این است که تاثیر آن بر روابط و مراودات وی می‌تواند بسیار زیان آور باشد. دوستان و اعضای خانواده ممکن است دیگر به این فرد اعتماد نکنند و در نتیجه، آن‌ها را از عزیزانشان جدا کند.

در نهایت، دروغ گفتن می‌تواند روابط را به طور کامل از بین ببرد. حتی اعضای دوستدار و متعهد خانواده نیز ممکن است احساس کنند که اگر فرد عزیزشان بصورت شایع و متداول دروغ می‌گوید، باید از یکدیگر جدا شوند. این امر می‌تواند یک ساختار حمایتی بنیادین را حذف کرده و به هر دو طرف آسیب برساند.

کلام پایانی

در پایان باید گفت که حفظ رابطه با یک دوست یا عضو خانواده که دارای اختلال شخصیت مرزی است دشوار می باشد. با این حال مهم است که درک کنیم که چنین افرادی اغلب درگیر رفتارهای غیرسازنده می شوند، نه به این خاطر که قصد دارند به شما آسیب برسانند، بلکه به این دلیل که رنج و آلام آن‌ها بقدری شدید است که احساس می‌کنند هیچ راه دیگری برای ادامه دادن ندارند.

دروغ گفتن ممکن است یک نمونه از این رفتارها باشد. هرچند توضیحات فوق دلیلی برای توجیه این رفتارها نیستند ولی اگر شما علل آن را درک کنید، می‌توانید به عزیزتان برای بهره مندی از یک روش درمانی مناسب کمک کنید تا بتواند عوارض BPD را در خود مدیریت کند.

[۱] Deceit 
[۲] Impulsivity
[۳] Functional Magnetic Resonance Imaging (fmri)
[۴] Prefrontal Cortex